Ministru kabinets Satiksmes ministrija
Dzelzceļš

Otrdien, 7. martā, valdība apstiprināja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu par 74,4 miljonu eiro piesaisti no Atveseļošanas fonda (AF) vismaz septiņu bateriju elektrovilcienu iegādei Rīgas un Pierīgas sabiedriskā transporta zaļināšanas reformas īstenošanai.

Piepilsētas bateriju elektrovilcienu (BEMU vilcieni) iegāde plānota, lai nodrošinātu labāku dzelzceļa pasažieru transporta integrāciju kopējā Rīgas valstspilsētas sabiedriskā transporta sistēmā. BEMU vilcieni nodrošinās pasažieru pārvadājumus neelektrificētajās līnijās, tādējādi uzlabojot sniegto pakalpojumu kvalitāti. Tāpat bateriju elektrovilcienu priekšrocības izjutīs dzelzceļa sliedēm tuvumā dzīvojošie, jo šādi mūsdienīgi vilcieni ir klusāki un mazāk piesārņo apkārtējo vidi.

“Šis lēmums ir liels solis ceļā uz cilvēkiem ērtāku un videi draudzīgāku pārvietošanos. Bolderāja, kas ir viena no lielākajām Rīgas apkaimēm, faktiski ir atdalīta no galvaspilsētas. Jaunie vilcieni maršrutā Rīga – Bolderāja nodrošinās ciešāku savienojamību ar galvaspilsētas centru, kas ir svarīgi apkaimes iedzīvotājiem, viesiem, kā arī virknei Latvijas lielo uzņēmumu, kas strādā šajā pilsētas daļā. Ne mazāk svarīgs maršruts ir Rīga – Sigulda. Jaunie elektrovilcieni nomainīs vecos dīzeļvilcienus, nodrošinot daudz komfortablākus un mūsdienīgākus pasažieru pārvadājumus,” saka satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs.

Informatīvais ziņojums paredz, ka Autotransporta direkcija (ATD) veiks septiņu BEMU vilcienu iegādi līdz 2026. gada 30. jūnijam. Tāpat ATD organizēs sabiedriskā transporta pakalpojumus jaunā dzelzceļa maršrutā Rīga – Bolderāja, ar perspektīvu līdz Daugavgrīvai un dzelzceļa līnijā Rīga – Sigulda, kurās sākotnēji tiek plānots iesaistīt BEMU vilcienus.

BEMU vilcienu iegāde notiek sinerģijā ar VAS “Latvijas dzelzceļš” īstenoto dzelzceļa tīkla elektrifikācijas plānu, kas paredz Bolderājas līnijas attīstību.

SM īstenotās Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšanas reformai kopsummā plānots ieguldīt 295 miljonus eiro AF finansējuma. Reformas mērķis ir mazināt transporta radīto negatīvo ietekmi uz galvaspilsētas vides kvalitāti un veidot iedzīvotāju vajadzībām atbilstošus integrētus sabiedriskā transporta pakalpojumus, stiprinot dzelzceļa kā sabiedriskā transporta mugurkaula lomu. Sagaidāms, ka īstenotā reforma veicinās iedzīvotāju ikdienas pārvietošanās paradumu maiņu un mudinās iedzīvotājus pārsēsties no privātā transporta uz sabiedrisko, kas savukārt dos pozitīvu pienesumu Eiropas zaļo mērķu sasniegšanai.