Kas ir ABA terapija?
ABA terapija (Applied Behavior Analysis jeb lietišķās uzvedības analīze) ir zinātniski pamatota metode, kas sistemātiski maina cilvēka uzvedību, izmantojot uzvedības zinātnes principus. Tā pēta, kā apkārtējās vides faktori ietekmē cilvēka uzvedību, kā arī to, kā cilvēki mācās un apgūst jaunas prasmes. ABA terapijas mērķis ir veicināt vēlamas uzvedības attīstību un samazināt uzvedību, kas traucē mācīšanos vai ikdienas gaitas. Terapija tiek izmantota, lai palīdzētu bērniem ar neirālās attīstības jeb smadzeņu attīstības traucējumiem attīstīt nepieciešamās prasmes ikdienas dzīvē – īpaši bērniem ar autiskā spektra traucējumiem (AST).
Kā darbojas ABA terapija?
ABA terapijas process ietver vairākus svarīgus posmus:
- uzvedības novērtējumu: Sseciālisti novērtē bērna uzvedību, identificējot stiprās un vājās puses dažādās jomās, piemēram, komunikācijā, sociālajās prasmēs, pašaprūpes un sadzīves prasmēs, kognitīvajās spējās, emociju regulācijā un motorās prasmēs;
- individuāla plāna izstrāde: pamatojoties uz novērtējuma rezultātiem, tiek izveidots individuāls terapijas plāns ar konkrētiem mērķiem un uzdevumiem, pielāgots katra bērna specifiskajām vajadzībām;
- terapijas ieviešana: speciālisti strādā ar bērnu, izmantojot dažādas metodes un paņēmienus, lai attīstītu prasmes un uzvedību, kas nepieciešama bērna pilnvērtīgai attīstībai. Jaunas prasmes tiek mācītas, sadalot tās mazos, viegli saprotamos soļos;
- pastāvīga novērtēšana un pielāgošana: terapijas laikā regulāri tiek veikti novērtējumi, lai uzraudzītu bērna progresu un nepieciešamības gadījumā pielāgotu terapijas plānu.
Kam ABA terapija domāta?
ABA terapija ir īpaši noderīga bērniem ar AST, jo tā palīdz uzlabot komunikācijas un sociālās prasmes, attīstīt spēju apgūt mācību vielu skolā un veidot patstāvīgas dzīves iemaņas. Terapija var būt noderīga arī bērniem ar citām attīstības problēmām, kas ietekmē viņu uzvedību un spēju mācīties.
Agrīna AST atpazīšana, ārstēšana un rehabilitācija būtiski uzlabo bērna tālāko attīstību. Agrīna iejaukšanās palīdz attīstīt trūkstošās prasmes un novērst papildu traucējumus. Terapijas uzsākšana agrīnā vecumā var ievērojami uzlabot bērna komunikācijas prasmes, sociālo mijiedarbību un spēju pielāgoties apkārtējai videi.
Vecāku loma un sadarbība
Vecāku loma ABA terapijā ir būtiska, jo viņi ir galvenie atbalsta sniedzēji bērnam ikdienā. Vecāki tiek apmācīti par ABA terapijas principiem un metodēm, lai izprastu terapijas mērķus un spētu efektīvi veicināt bērna progresu arī mājās. Viņu līdzdalība terapijas sesijās ļauj iemācīties metodes, kas palīdzēs stiprināt jauniegūtās prasmes un uzvedības modeļus. Vecāku aktīva iesaistīšanās un regulāra saziņa ar terapeitiem nodrošina, ka terapijas plāns tiek pielāgots bērna individuālajām vajadzībām, veicinot saskaņotu un konsekventu pieeju gan terapijas, gan mājas vidē.
Turklāt vecāki sniedz būtisku emocionālo atbalstu bērnam, palīdzot pārvarēt izaicinājumus un veidojot pozitīvu attieksmi pret terapiju. Viņi sadarbojas ne tikai ar ABA terapeitiem, bet arī ar citiem speciālistiem, piemēram, logopēdiem un ergoterapeitiem, nodrošinot visaptverošu atbalstu. Šāda starpinstitucionāla pieeja palīdz nodrošināt, ka bērns saņem vispusīgu un koordinētu palīdzību, kas ir būtiska viņa attīstībai un integrācijai sabiedrībā.
Autiskā spektra sindroms
Autiskā spektra sindroms (AST) ir neirālās attīstības jeb smadzeņu attīstības traucējums, kas ietekmē veidu, kādā persona komunicē ar citiem un uztver apkārtējo pasauli. AST ir raksturīgas grūtības trijās galvenajās jomās:
- komunikācija: grūtības saprast un lietot valodu, kā arī uzturēt sarunas;
- sociālā mijiedarbība: grūtības veidot attiecības, saprast sociālās normas un emocionālos signālus;
- uzvedība: atkārtota un stereotipiska uzvedība, šauras intereses un rutīnas.
Izplatība un diagnoze
AST izplatība pasaulē ir apmēram 1% gan bērnu, gan pieaugušo populācijā. Zēniem AST diagnosticē 2-3 reizes biežāk nekā meitenēm. AST diagnoze tiek noteikta, balstoties uz uzvedības un komunikācijas īpatnību novērošanu, bieži vien ar standarta diagnostikas instrumentiem, piemēram, ADOS testu. ADOS (Autism Diagnostic Observation Schedule) tests ir standartizēts diagnostikas instruments, ko izmanto, lai novērtētu un diagnosticētu AST. Šis tests ietver strukturētas aktivitātes un materiālus, kas veido standartizētas situācijas, kurās var izpausties dažādas uzvedības formas un kas ir svarīgas diagnostikas procesā.
Bērniem ar AST mēdz būt nevienmērīga dažādu prasmju attīstība. Piemēram, bērns var izcili rēķināt matemātikā, bet tajā pašā laikā nespēt pats apģērbties. AST ietekmē personu visa mūža garumā un katram indivīdam pazīmju kopums un funkcionēšanas grūtības var būt ļoti dažādas.
Agrīna iejaukšanās un atbalsts
Agrīna diagnostika un intervences ir būtiskas, lai uzlabotu bērnu ar AST attīstības un adaptācijas iespējas. Latvijā ir pieejami valsts apmaksāti atbalsta pakalpojumi bērniem ar AST, kas ietver diagnostiku, agrīnu intervenču programmas un multiprofesionālus rehabilitācijas pakalpojumus.
Lai risinātu speciālistu trūkumu, kas līdz šim kavēja pieejamu ABA terapijas pakalpojumu nodrošināšanu bērniem ar autiskā spektra traucējumiem, Pārresoru koordinācijas centrs uzsāka iniciatīvu jau 2022. gadā. No 2023. gada 1. marta Valsts kanceleja pārņēma uzdevumu īstenot valsts finansētas apmācības 44 ABA terapijas speciālistiem. Lai nodrošinātu ABA terapijā apmācītu speciālistu pieejamību visā Latvijā, apmācību vietu skaits tika sadalīts pa reģioniem proporcionāli esošam bērnu skaitam katrā reģionā. Apmācībās piedalījās izglītības iestādēs strādājošie ar augstāko izglītību psiholoģijā, logopēdijā, izglītības zinātnē vai pedagogu izglītībā, kā arī veselības aprūpes iestādēs strādājošie klīniskie psihologi. 2024. gada 2. jūlijā 44 jaunie ABA terapijas speciālisti veiksmīgi absolvējuši valsts finansēto profesionālās pilnveides programmu, apgūstot lietišķās uzvedības analīzes jeb ABA metodi. Šie speciālisti tagad ir kvalificēti un tiesīgi praktizēt kā uzvedības analītiķi un sniegt ABA terapijas pakalpojumus. Tādējādi mācību rezultātā pakalpojums būs pieejams ne vien valsts nozīmes pilsētās, Rīgā un Pierīgā, bet arī visos Latvijas reģionos - Kurzemē, Latgalē, Zemgalē un Vidzemē. Speciālistu sadalījumu pa Latvijas reģioniem skatīt zemāk.
Lai sazinātos ar norādītajiem speciālistiem, ir nepieciešams sazināties ar attiecīgo pašvaldību.
Šobrīd pavisam kopā Latvijā pieejami vairāk nekā 70 ABA terapijas speciālisti.