Ieguldītāju un valsts strīdu izšķiršanas mehānisms starptautiskā šķīrējtiesā pirmo reizi tika paredzēts divpusējā ieguldījumu aizsardzības līgumā starp Indonēziju un Nīderlandi (1968. gadā) (*Andrew Newcombe and Luís Paradell, Law and Practice of Investment Treaties: Standards of Treatment. Nīderlande: Wolters Kluwer Law & Business, 2009., 44.–46. lpp.). Starptautiskajos ieguldījumu nolīgumos ietvertie ieguldījumu aizsardzības standarti un ieguldītāju tieša piekļuve strīdu izšķiršanas mehānismam (parasti starptautisks šķīrējtiesas process starp ieguldītāju un valsti) uzskatāma par līdzekli ārvalstu ieguldījumu plūsmas veicināšanai valstīs, tādējādi sekmējot to attīstību. (*Izpilddirektoru ziņojums par Konvenciju par ieguldījumu strīdu izšķiršanu starp valstīm un citu valstu pilsoņiem; Starptautiskā Rekonstrukcijas un attīstības banka, 1965. gada 18. marts, III daļa, 10. un 13. apsvērums.)
Ieguldītāju un valsts šķīrējtiesas mehānisms tika izveidots, lai depolitizētu ar ārvalstu ieguldījumiem saistītus strīdus, jo nacionālo tiesu objektivitāte un efektivitāte nolēmumos pret ārvalstniekiem tika apšaubīta. Savukārt iepriekš izmantotais diplomātiskās aizsardzības mehānisms varēja izraisīt politisko spriedzi starp ieguldītāja mītnes valsti un ieguldījumu saņēmēju uzņēmējvalsti. (*Shihata, Towards a Greater Depoliticization of Investment Disputes: The Roles of ICSID and MIGA, 1986, 1 ICSID Rev – FILJ 1.) Tādējādi šī strīdu izšķiršanas mehānisma radīšanas mērķis bija ieguldījumu strīdu depolitizācija un strīdu risināšanas objektivitātes nodrošināšana.
Lai gan ieguldītāju un valsts strīdu izšķiršanas mehānisms starptautiskā šķīrējtiesā ir tradicionāla starptautisko ieguldījumu nolīgumu sastāvdaļa, starptautiskā sabiedrība pašlaik aktīvi diskutē par tā nepieciešamību un iespējamām reformām (piemēram, sarunas par Eiropas Savienības un Kanādas Visaptverošo ekonomikas un tirdzniecības nolīgumu (CETA)).