Ministru kabineta un  Valsts kancelejas ēka

Valsts kancelejas darbu vada direktors. Valsts kancelejas direktors ir visaugstākā ranga ierēdnis, kuru ieceļ amatā un atbrīvo no amata ar Ministru kabineta rīkojumu pēc Ministru prezidenta ierosinājuma. Valsts kancelejas direktoram var būt vietnieki. Valsts kancelejas direktoru un pārējos ierēdņus ieceļ amatā saskaņā ar Valsts civildienesta likumu.

Valsts kancelejas sastāvā ir Ministru prezidenta birojs, Valsts kancelejas direktora noteiktās struktūrvienības – departamenti, to nodaļas un patstāvīgās nodaļas. Struktūrvienību darbinieki nodrošina un kontrolē Ministru kabineta politikas dokumentu un tiesību aktu projektu atbilstību noteiktiem standartiem, izstrādā un ievieš rīcības politiku dažādās jomās, sniedz atzinumus par politikas dokumentiem un tiesību aktiem, kā arī tehniski nodrošina Ministru kabineta darbību.

Kopš 2003. gada 1. janvāra Valsts kancelejas pārraudzībā ir Valsts administrācijas skola.

No 2023. gada 1. marta Valsts kanceleja ir pārņēmusi Pārresoru koordinācijas centra funkcijas (Latvijas ilgtspējīgas attīstības plānošana, valdības deklarācijas izpildes uzraudzība, kā arī valsts kapitālsabiedrību pārvaldība).

Valsts kanceleja ir Latvijas valdības centrs – tas ir vairāku iestāžu kopums vai viena institūcija, kuras uzdevums ir nodrošināt valdības darba funkcionēšanu un, nodrošinot datu analīzi, izvērtējot dažādus rīcības scenārijus un piesaistot ekspertus no dažādām jomām, sniegt datos un izpētē balstītu informāciju Ministru prezidentam un valdībai, tādējādi palīdzot pieņemt precīzākus, faktos balstītus lēmumus.

Valsts kancelejas funkcijas:

  • Saturiski un organizatoriski nodrošina Ministru kabineta darbu – organizē Ministru kabineta sēdes, nodrošina Ministru kabineta dokumentu sagatavošanu atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai procesuālajai kārtībai, pārvalda Ministru kabineta lietvedību;
  • Izstrādā nacionāla līmeņa attīstības plānošanas dokumentus, uzrauga un koordinē to īstenošanu;
  • Izstrādā, organizē un koordinē valsts pārvaldes attīstības politiku, valsts pārvaldes cilvēkresursu attīstības politiku, valsts pārvaldes komunikācijas politiku, tostarp stratēģiskās komunikācijas politiku, un valsts kapitālsabiedrību un valsts kapitāla daļu pārvaldības politiku;
  • Nodrošina ANO ilgtspējīgas attīstības mērķu īstenošanas koordināciju un ieviešanas uzraudzību valsts attīstības plānošanā;
  • Pilda Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā un citos normatīvajos aktos noteiktos koordinācijas institūcijas uzdevumus;
  • Veic nozaru politiku pārresoru uzraudzību un analīzi;
  • Nodrošina Latvijas Republikas pārstāvību starptautiskajos ieguldījumu strīdos;
  • Nodrošina Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības programmu un pasākumu vadību, kā arī minēto programmu un attiecīgo projektu ieviešanu valsts pārvaldes attīstības un valsts pārvaldes cilvēkresursu attīstības jomās;
  • Veicina pilsoniskās sabiedrības attīstību un sabiedrības līdzdalību, tai skaitā pilsonisko un sociālo dialogu.