Virtuālais asistents vai sarunu bots ir datorprogramma, kas veido dialogu starp cilvēku un datoru, izpildot cilvēka rīkojumus un veicot datu iegūšanu un attēlošanu. Ieviešot šādas tehnoloģijas risinājumu valsts pārvaldes iestādēs, mājaslapas lietotāji tiek apkalpoti daudz efektīvāk, jo VA atbild ātrāk par cilvēku, turklāt vienlaikus var norisināties sarunas ar daudziem klientiem. Lietotāji var iegūt vajadzīgo atbildi uzreiz, nav vajadzības ilgi gaidīt atbildi e-pastā, kavēties pie telefona, kamēr apkalpošanas speciālists beigs runāt ar kādu citu klientu, vai stāvēt rindā pie uzziņu speciālista.

Virtuālā asistenta zināšanu pamatā ir iestādes mājaslapas lietotāju visbiežāk uzdotie jautājumi un atbildes. Tomēr Zintim ir arī centrālas zināšanas, proti, nereti lietotājs nezina kurā iestādē vajadzīgā informācija ir meklējama, tamdēļ mēdz uzdot arī iestādei neatbilstošus jautājumus, piemēram, par attālināto darbu. Uz šādiem jautājumiem, kuri nereti attiecas uz vairākām iestādēm, Zintis spēj atbildēt. Šobrīd ne par visu, bet pamazām tiek apgūtas arī šāda veida zināšanas. Katrs mājaslapas apmeklētājs palīdz čatbotam Zintim mācīties, jo tikai virtuālā asistenta lietošana veicina atbilžu daudzveidību.

Vienota virtuālā asistenta ieviešana ir daļa no Valsts kancelejas īstenotā projekta “Valsts un pašvaldības iestāžu tīmekļvietņu vienotā platforma”. Zintis radīts uz valodas tehnoloģiju platformas Hugo.lv bāzes, kas ir Kultūras informācijas sistēmu centra (KISC) pārziņā. Šobrīd Zintis mājo 44 iestāžu mājaslapās un ar laiku būs pieejams arī pārējo iestāžu tīmekļvietnēs.

Virtuālais asistents Zintis

Mētra Aržanovska

Konsultante
metra.arzanovska [at] mk.gov.lv