2025. gada maijā Valsts kanceleja noslēdza līgumu ar Latvijas Universitāti par vairāku bērnu padziļinātās izpētes instrumentu adaptāciju un standartizāciju Latvijā ar mērķi paplašināt speciālistiem pieejamo novērtēšanas instrumentu klāstu, lai nodrošinātu pilnvērtīgu visu attīstības jomu izvērtēšanu bērniem dažādos vecumposmos, ja agrīnās attīstības skrīninga rezultātā konstatēti attīstības riski.

Šis ir nozīmīgs darbs bērnu attīstības jomā un vienlaikus daļa no plašākas sistēmas bērnu veselīgas attīstības veicināšanai un starpnozaru sadarbības stiprināšanai Latvijā.

Līdz 2028. gadam Latvijā tiks adaptēti, standartizēti un ieviesti četri starptautiski atzīti novērtēšanas instrumenti:

  1. Bayley-4 - Beilija zīdaiņu un mazbērnu attīstības skalas, 4. izdevums (Bayley Scales of Infant and Toddler Development, Fourth Edition).

Instruments paredzēts bērnu novērtēšanai no 16 dienu līdz 3 gadu un 6 mēnešu vecumam, izvērtējot piecas attīstības jomas – kognitīvās spējas, valodu, motoriku, sociāli emocionālo attīstību un adaptīvo uzvedību. Tas nodrošinās iespēju savlaicīgi atpazīt attīstības riskus pašos agrīnākajos bērna dzīves posmos.

Bayley-4 savā darbā varēs izmantot plašs speciālistu loks – gan sertificēti psihologi, gan dažādi veselības aprūpes speciālisti: pediatri, neonatologi, fizioterapeiti, rehabilitologi, ergoterapeiti, neirologi u.c.

  1. IDS-2 - Intelekta un attīstības novērtēšanas tests, 2. izdevums (Intelligence and Development Scales, Second Edition).

Instruments aptver plašu vecumposmu – no 5 līdz 20 gadiem – un ļaus novērtēt vairākas bērna attīstībai būtiskas jomas: intelektu, sociāli emocionālās prasmes, motoriku, mācīšanās prasmes, vadības funkcijas un motivāciju.

IDS-2 būs īpaši noderīgs sertificētiem psihologiem darbā ar skolas vecuma bērniem un jauniešiem.

  1. Vineland-3 - Vainlenda adaptīvās uzvedības skalas, 3. izdevums (Vineland Adaptive Behavior Scales, Third Edition).

Instruments paredzēts vecākiem vai aprūpētājiem un pedagogiem, lai novērtētu bērna adaptīvo uzvedību no dzimšanas līdz 18 gadu vecumam.

Vineland-3 būs noderīgs sertificētiem psihologiem, bērnu psihiatriem un pedagogiem, palīdzot izvērtēt bērna ikdienas prasmes, sociālo adaptāciju un spēju patstāvīgi funkcionēt.

  1. PLS-5 - Pirmsskolas valodas skalas, 5. izdevums (Preschool Language Scale, Fifth Edition).

Instruments paredzēts bērnu agrīno valodas prasmju padziļinātai novērtēšanai pirmsskolas vecumā no dzimšanas līdz 7 gadu un 11 mēnešu vecumam. Tests aptver divas galvenās jomas – auditīvo izpratni (valodas sapratnes līmeni) un ekspresīvo komunikāciju (bērna spēju sazināties ar citiem).

PLS-5 savā darbā varēs izmantot logopēdi, audiologopēdi un sertificēti psihologi, lai savlaicīgi noteiktu valodas attīstības grūtības un sniegtu atbilstošu atbalstu.

Novērtēšanas instrumentu izstrādi īsteno starpdisciplināra pētnieku un praktiķu komanda, kuru vada Latvijas Universitātes vadošās pētnieces Dr. psych. Liena Hačatrjana un Dr. psych. Solvita Umbraško ar prof. emeritus Dr. psych. Malgožatas Raščevskas līdzdalību. Komandā strādā Latvijas ārsti, psihologi u.c. ar bērnu attīstības jomu saistīti speciālisti.

Plānots, ka novērtēšanas instrumentu izstrādes procesā iesaistīsies vairāki simti speciālistu no dažādām jomām – psihologi, logopēdi, audiologopēdi, pediatri, neonatologi, fizioterapeiti, ergoterapeiti u.c., kuri apgūs arī zināšanas un prasmes darbam ar minētajiem instrumentiem.

Jaunie novērtēšanas instrumenti ļaus precīzāk un agrāk atpazīt traucējumus bērnu attīstībā, sniegt mērķtiecīgu atbalstu un stiprinās starpnozaru sadarbību veselības aprūpē un izglītībā. Starptautiskie pētījumi rāda, ka agrīna diagnostika un atbalsts būtiski uzlabo bērnu attīstības prognozi, efektivizē publisko resursu izlietojumu un ilgtermiņā sniedz ieguvumu sabiedrībai kopumā.

Novērtēšanas instrumentu izstrāde tiek īstenota Eiropas Sociālā fonda Plus projekta Nr. 4.3.6.7/1/24/I/001 “Starpnozaru sadarbības un atbalsta sistēmas izveide bērnu veselīgai attīstībai un sekmīgai pašrealizācijai (1. kārta)” ietvaros.
 

LOGO