Teju 4000 uzņēmumiem vairs nav jāiesniedz ceturkšņa pārskats par apgrozījumu Centrālajai statistikas pārvaldei (CSP); aptuveni 80 % tiesību subjektu atvieglots uzņēmu reģistrēšanas process; privātpersonu īpašumā esošajām mazapjoma būvēm vienkāršots būvniecības process. Tie ir tikai pāris mēnešu laikā Rīcības grupas birokrātijas mazināšanai, kuru vada Valsts kancelejas direktors Raivis Kronbergs, sasniegto darba rezultātu piemēri. Otrdien, 22. jūlijā, Valsts kanceleja Ministru kabinetam sniedza informāciju par birokrātijas mazināšanas pasākumu īstenošanas progresu.
Valsts pārvaldē patlaban aktīvi notiek darbs pie birokrātijas un administratīvā sloga mazināšanas, īstenojot gan rīcības grupas prioritāri veicamo pasākumu plānu, kurā iekļauts 21 priekšlikums, gan arī realizējot citus nozaru ministriju un sabiedrības grupu ierosinātos pasākumus.
Piemēram, panākta vienošanās par Valsts ieņēmumu dienesta un CSP datu apmaiņas pilnveidi, kā rezultātā teju 4000 uzņēmumiem ik ceturksni vairs nav jāiesniedz pārskats CSP, proti, par 42 tūkstošiem pārskatu gadā mazāk. Tāpat Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijai (VDEĀVK) nodrošināta piekļuve e-veselības portālā esošajiem pacientu datiem, tostarp ārstu slēdzieniem un laboratorisko izmeklējumu rezultātiem, tādējādi atvieglojot nosūtījuma sagatavošanu ārstiem un pacientus vairs neiesaistot dokumentu apritē.
Rīcības grupas darbs vainagojies arī ar finanšu institūcijas ALTUM sniegtā atbalsta vienkāršošanu – dati no Uzņēmumu reģistra integrēti ALTUM sistēmās, atvieglotas prasības finansējuma līdz 100 000 eiro saņemšanai. Tāpat atvieglota lielo komercsabiedrību atbalsta pieteikumu izvērtēšana, kā arī ieviesta riskos balstīta pieeja, kas paredz – jo zemāks klienta risks, jo mazāks izpētes apjoms. Proti, no klientiem tiek prasīts mazāks dokumentu apjoms un klienti tiek apkalpoti ātrāk. Lielākā daļa iestāžu arī ieviesušas vai pilnveido e-pakalpojumus uzņēmējiem.
Panākts, ka turpmāk 80 % tiesību aktu subjektu atvieglots uzņēmumu reģistrēšanas process – ievadot datus, Uzņēmumu reģistra sistēma automātiski ģenerē veidlapu. Tiek pilnveidoti arī Ceļu satiksmes drošības direkcijas pakalpojumi, piemēram, reģistrējot jaunu transportlīdzekli, vairs nav jāiesniedz atbilstības sertifikāts papīra formātā.
Tāpat veikti grozījumi noteikumos, kas tagad ļauj Tiesu administrācijai pēc savas iniciatīvas atmaksāt personu veiktos maksājumus, ja konstatēta kļūda maksājumā vai tas noteiktajā termiņā nav izmantots. Proti, Tiesu administrācija bez personas iesnieguma var veikt atmaksu uz kontu, no kura ir veikta iemaksa. Līdz šim atsevišķos gadījumos pārmaksāto vai nepareizi samaksāto maksājumu atmaksai bija nepieciešams ne tikai tiesas lēmums (atzinums), bet arī personas iesniegums.
Birokrātijas un administratīvā sloga mazināšanai sagatavoti grozījumi arī vairākos likumos – Dzīvokļa īpašuma likumā, Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā, kā arī Sociālā uzņēmuma likumā un Iesniegumu likumā. Vairākās iestādēs jau šobrīd ir pārskatīta iesniegumu izskatīšanas prakse – saīsināti atbilžu sniegšans termiņi, kā arī pārskatīts un vienkāršots to saturs.
Šī gada pirmajā pusē īstenoti arī vairāki nozaru ministriju birokrātijas un administratīvā sloga mazināšanas pasākumi. Piemēram, Ekonomikas ministrijas vadībā pilnveidots “zaļā koridora” regulējums jeb noteikumi publisko pakalpojumu saņemšanai īsākā termiņā – noteikti elastīgāki kvalifikācijas kritēriji un paplašināts prioritārā kārtībā un termiņā saņemamo publisko pakalpojumu loks. Savukārt Tieslietu ministrijas vadībā, piemēram, atvieglota kapitālsabiedrību pamatkapitāla apmaksas un palielināšanas, kā arī mantiskā ieguldījuma novērtēšanas kārtība.
Būtiska loma birokrātijas un administratīvā sloga mazināšanā ir Valsts kancelejas Inovācijas laboratorijai. Tā, kopš 2023. gada īstenojot inovācijas sprintus un mācību programmas, pieejamību inovācijas procesam nodrošinājusi 1005 valsts pārvaldes darbiniekiem un 169 iestādēm. Šajos sprintos rasti jauni risinājumi, kas veicinājuši birokrātijas mazināšanu. Piemēram, Ekonomikas ministrija Valsts kancelejas inovācijas sprintā ieguva kvalitatīvu priekšizpēti un veikusi ex-post novērtējumu par ielu tirdzniecības situāciju. Rezultātā līdz šī gada beigām plānots uzlabot attiecīgus Ministru kabineta noteikumus, lai samazinātu birokrātiju un atbalstītu pašmāju ražotājus.
Nolūkā mazināt birokrātiju un administratīvo slogu, notiek arī citas aktivitātes, tostarp valsts budžeta izdevumu pārskatīšana, ES fondu un iepirkumu regulējuma izvērtēšana un pārskatīšana. Tāpat visām ministrijām 2025.-2026.gadā uzdots savos resoros veikt iekšējos auditus ar mērķi identificēt un samazināt birokrātisko slogu.
Ministru kabinets šodien apsprieda rīcības grupas birokrātijas mazināšanai turpmākā darba formātu. Rīcības grupai uzdots izvērtēt līdzšinējo pieeju birokrātijas mazināšanā un sasniegtos rezultātus, kā arī sagatavot piedāvājumu par sistēmisku pieeju birokrātijas mazināšanai turpmākajos gados. Valsts kancelejai ir uzdots iekļaut rīcības grupas sastāvā Saeimas un Valsts prezidenta kancelejas pārstāvjus, kā arī īstenot stratēģiskās komunikācijas pasākumus, lai skaidrotu sabiedrībai birokrātijas mazināšanas rezultātus.
Rīcības grupa birokrātijas mazināšanai izveidota 2025. gada 27. martā. Tās mērķis ir nodrošināt sistēmisku birokrātijas un administratīvā sloga mazināšanu, pārskatot un vienkāršojot valsts pārvaldes funkcijas, pakalpojumus un normatīvo regulējumu, lai veicinātu iedzīvotāju labbūtību, uzņēmējdarbības vides attīstību un stiprinātu sabiedrības uzticēšanos valsts pārvaldei. Grupa izveidota ar Ministru prezidentes Evikas Siliņas rīkojumu, tajā darbojas valsts pārvaldes, uzņēmēju un nevalstisko organizāciju pārstāvji.