ilustratīvs attēls: mk.gov.lv sākumlapa; avots: Valsts kanceleja

Pēc vairāk nekā divu gadu darba noslēgusies valsts pārvaldes Tīmekļvietņu vienotās platformas ieviešana, kuras gaitā vairākiem desmitiem valsts pārvaldes iestāžu un Rīgas pašvaldībai izveidotas mūsdienu funkcionalitātes, drošības un pieejamības prasībām atbilstošas mājaslapas. Ņemot vērā iestāžu lielo atsaucību, projektam piešķirts papildu finansējums un pagarināts īstenošanas termiņš par sešiem mēnešiem, lai vēl 30 iestādes varētu pievienoties platformai 2021. gada pirmajā pusē.

Valsts kancelejas īstenotā projekta “Valsts un pašvaldības iestāžu tīmekļvietņu vienotā platforma” ietvaros radīts ilgtspējīgs risinājums – koplietošanas platforma, kas ļauj pēc vienotiem principiem radīt jaunas valsts pārvaldes iestāžu tīmekļvietnes. Darbs pie projekta noritējis vairāk nekā divus gadus, izstrādājot augstākajiem standartiem atbilstošus dizaina, drošības un piekļūstamības risinājumus. Līdz šim izveidotas un ikvienam pieejamas jau gandrīz 60 jaunas mājaslapas.

Kā liecina šī gada janvārī veiktā SKDS iedzīvotāju aptauja, pēdējo sešu mēnešu laikā kopumā 61% Latvijas iedzīvotāju ir apmeklējuši kādas valsts iestādes vai pašvaldības mājaslapu. Šo iespēju salīdzinoši biežāk izmanto gados jaunāki respondenti: vairāk nekā puse iedzīvotāju vecumā līdz 34 gadiem apmeklējuši kādu no valsts pārvaldes mājaslapām vismaz vienu reizi, bet aptuveni trešā daļa – vairāk nekā trīs reizes, ievērojami apsteidzot iedzīvotājus citās vecuma grupās.

“Tīmekļvietņu vienotā platforma ir nozīmīgs solis ceļā uz valsts pārvaldes digitālo transformāciju, nodrošinot iedzīvotājiem ērtāku saziņu ar valsts pārvaldes iestādēm. Visas jaunās vietnes ir pieejamas cilvēkiem ar redzes, dzirdes un kustību traucējumiem, tās ir droši un ērti lietojamas un pielāgotas mobilajām ierīcēm, tapušas vienotā dizainā un tiek uzturētas centralizēti,” stāsta Vita Vodinska, Valsts kancelejas Tīmekļvietņu vienotās platformas projekta vadītāja.

Viņa piebilst – šajā projektā nācies saskarties ar lieliem izaicinājumiem, kuriem rasti efektīvi un mūsdienīgi risinājumi, lai aktuālo informāciju iedzīvotājiem nodotu daudz ērtākā un pārskatāmākā veidā.

Tīmekļvietņu vienotajā platformā radīts arī virtuālais asistents Zintis, kas darbu sācis 2020. gada 14. oktobrī un šobrīd darbojas jau 24 mājaslapās, turpinot izglītoties arī par pārējo projektā iesaistīto iestāžu specifiskajām tēmām. Kā liecina aptaujas dati, projekta tīmekļvietnēs savu jautājumu virtuālajam asistentam uzdevis katrs desmitais Latvijas iedzīvotājs. Aptuveni trešajai daļai jeb 35% saskarsme ar virtuālo asistentu bijusi pozitīva pieredze, 23% – apmierinoša, bet 24% norādījuši, ka virtuālā asistenta darbs būtu uzlabojams. Dati rāda, ka pagaidām samērā neliela daļa iedzīvotāju paļaujas uz mākslīgā intelekta risinājumiem saziņā ar valsts pārvaldi un, iespējams, nezina, kādās situācijās virtuālie asistenti var vislabāk palīdzēt. Jo iedzīvotāji biežāk izmantos saziņu ar virtuālajiem asistentiem, jo tie ātrāk mācīsies no saņemtajiem jautājumiem.

“Virtuālais asistents ir mākslīgā intelekta programma, kas dabiskas saziņas veidā spēj atbildēt uz vienkāršiem jautājumiem. Lai arī Latvijā valsts pārvaldes iestādēs darbojas vai tiek izstrādāti jau vairāk nekā 10 virtuālo asistentu, tāda līmeņa risinājums kā vienota platforma, uz kuras bāzes veidots virtuālais asistents vairākām valsts institūcijām, Eiropā līdz šim nav radīta – Zintis ir pirmais. Tīmekļvietņu vienotajā platformā nākotnē sagaidāma virkne uzlabojumu – kā ikviena informācijas sistēma, arī šī ir pastāvīgi jāattīsta, lai tā ietu līdzi laikam un vajadzībām,” skaidro Vita Vodinska.

Zintis un citi valsts pārvaldes virtuālie asistenti radīti uz valodas tehnoloģiju platformas Hugo.lv bāzes, kas ir Kultūras informācijas sistēmu centra (KISC) pārziņā. Katra iestāde trenē virtuālo asistentu jautājumos, kas ir tieši saistīta ar to, bet galvenie treneri – KISC un Valsts kanceleja – pārrauga visas tēmas un pieskata, lai Zintis ar visu iestāžu apmeklētājiem sarunātos vienotā stilā.

Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansēto Tīmekļvietņu vienoto platformu izstrādājusi Valsts kanceleja ciešā sadarbībā ar Iekšlietu ministrijas Informācijas centru – platformas tehnisko resursu turētāju –, Valsts reģionālās attīstības aģentūru, kas nodrošina platformas tehnoloģisko uzturēšanu, konsultatīvo, tehnoloģisko un lietotāju atbalstu un drošības prasību izpildi, un Kultūras informācijas sistēmu centru, kura pārziņā ir valsts pārvaldes mašīntulkošanas servisa un virtuālā asistenta integrācija Tīmekļvietņu vienotajā platformā.

 

Santa Jirgensone

Ministru kabineta preses sekretāre
santa.jirgensone [at] mk.gov.lv