Labklājības ministrija (LM) Valsts kancelejas inovācijas sprinta ietvaros ir sākusi darbu pie lietotājiem draudzīgas informācijas sistēmas koncepta izveides brīvprātīgā darba organizēšanai. Inovācijas sprinta komanda LM Darba tirgus politikas departamenta direktora Imanta Lipska vadībā analizēja līdzšinējo pieredzi un tīmekļa vietni brivpratigie.lv, apskatīja līdzīgas citu valstu tīmekļa vietnes, apzināja mērķgrupu – brīvprātīgo un brīvprātīgā darba organizētāju – vajadzības, veica padziļinātu lietotāju izpēti, konsultējās ar nevalstiskajām organizācijām un izstrādāja prototipu, lai virzītos uz jaunas informācijas sistēmas izstrādi nākotnē.
“Pieprasījums pēc brīvprātīgā darba ir ļoti plašs, un brīvprātīgais darbs ir iespējams ļoti dažādās jomās. Mums bija svarīgi izzināt atklātus viedokļus no visdažādāko jomu organizācijām un pašiem brīvprātīgajiem, kas uz saviem pleciem iznes lielāko brīvprātīgā darba “smagumu”. Mēs intervējām un vētījām pieredzi dažādās jomās – sports, kultūra, sabiedriskās aktivitātes u. c., un pētījām arī līdzīgus projektus citās Eiropas valstīs,” par lietotāju pieredzes izzināšanu stāsta Imants Lipskis.
Viņš atzīst, ka inovācijas sprints devis vielu pārdomām, ka jāveido ne tikai jauna un lietotājiem draudzīga un funkcionāla informācijas sistēma, kur satiktos brīvprātīgā darba organizētāji ar brīvprātīgajiem, bet tai jākļūst par platformu, kas sniedz praktisku un ikdienā izmantojamu informāciju plašākai sabiedrībai. Komanda par vienu no vērtīgākajām apgūtajām metodēm darba procesā uzskata lietotāju vajadzību noskaidrošanu un atgriezeniskās saites iegūšanu, jo ikdienas darbā par to ne vienmēr tiek padomāts.
Madara Zelčāne, viena no divām fasilitatorēm, kas strādāja ar LM inovācijas sprinta komandu, stāsta, ka viņu galvenais uzdevums bija radīt drošu vidi, kurā veiksmīgi sadarboties un atrast kopsaucēju ļoti dažādu jomu speciālistiem, kur katram bija sava perspektīva par vēlamo risinājumu.
“Ļoti nozīmīgs posms inovācijas sprinta procesā ir lietotāju izpēte, jo izpētes stadijā mēs saprotam, kādas ir lietotāju vajadzības. Mēs veicām 14 kvalitatīvās intervijas ar brīvprātīgā darba organizatoriem un veicējiem, kā arī testējām esošo mājaslapu brivpratigie.lv un līdzīgus risinājumus citās valstīs. Sapratām, kas strādā labi, kas ne tik labi, apkopojām atziņas, un tālāk ideju ģenerēšanas un prototipēšanas procesā izveidojām prototipu jaunajai sistēmai, kuru tad notestējām ar astoņiem lietotājiem. Kopumā veicām lielu darbu lietotāju vajadzību izzināšanai!”
Viņa LM komandai novēl turpināt īstenot šo projektu, ņemot vērā lietotāju vajadzības.
Par inovācijas laboratoriju
Inovācijas laboratorija ir Valsts kancelejas veidota iniciatīva, kuras mērķis ir sekmēt inovācijas kultūru valsts pārvaldē, sniedzot metodisku atbalstu. Laboratorijas organizētie ikgadējie sprinti dalībniekiem sniedz iespēju fasilitatoru jeb neitrālu piesaistītu ekspertu vadībā pilnveidot savu inovācijas kompetenci, daudzpusīgi izzināt iestādei aktuālo problēmu, kā arī meklēt un testēt iespējamos risinājumus sadarbībā ar visām jautājumā iesaistītajām pusēm. Koprades procesa mērķis ir attīstīt lietojamu – cilvēka vajadzībām atbilstošu, ērtu un saprotamu – risinājumu