Satiksmes ministrija

Trešdien, 30.augustā, notika Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes (LOTLP) sēde, kurā izskatīja jautājumu par Latvijas valsts tranzīta koridora starptautiskās konkurētspējas veicināšanu, kā arī par ģeopolitiskās situācijas ietekmi uz tranzīta sektoru Latvijā.

LOTLP uzklausīja Satiksmes ministrijas ziņojumu par ģeopolitisko situāciju un tās ietekmi uz tranzīta un loģistikas nozari Latvijā. Pēdējo gadu laikā, jau no 2009.gada, būtiskākie notikumi saistīti ar pasaules finanšu krīzi un tās ietekmi uz starptautisko tirdzniecību, energoresursu cenu svārstības, valūtu kursu svārstības, starptautiskie konflikti, kas noveduši pie ekonomisko sankciju ieviešanas, kā arī tendences Zīda ceļa attīstībā un konteienrvilcienu satiksmes attīstībā Eirāzijas starptautiskos dzelzceļa pārvadājumos. Šie procesi ietekmē Latvijas tranzīta nozari, liek ar vien aktīvāk meklēt jaunas biznesa attīstības iespējas, celt nozares konkurētspēju un popularizēt Latvijas iespējas arvien jaunos tirgos un jaunos tranzīta koridoros.

Lai veicinātu Latvijas tranzīta koridora konkurētspēju un piesaistītu jaunas kravas tiek realizēti vairāki pasākumi starptautiskā līmenī, tai skaitā dalība starptautiskās izstādēs, starpvaldību komisijās un citos valsts nozīmes starptautiskos pasākumos. Latvija aktīvi turpina darbu pie tranzīta attīstīšanas un kravu pārvadājumu diversifikācijas, meklējot arvien jaunus noieta tirgus ne tikai Eiropā, bet arī Centrālāzijā, Melnās jūras reģionā un Tālajos Austrumos (Ķīnā, Japānā). Latvijas transporta un loģistikas jomas uzņēmumi ar kopīgiem stendiem 2017.gadā ir piedalījušies nozīmīgās starptautiskās transporta un loģistikas izstādēs Krievijā, Baltkrievijā, Ķīnā, Kazahstānā, Uzbekistānā, Indijā, Vācijā.

Transporta un loģistikas jautājumi ir nozīmīga un neatņemama Starpvaldību komisiju (SVK) un Apvienoto komisiju (AK) darba kārtību daļa. Šobrīd SVK un AK ir izveidotas ar 15 valstīm: Krieviju, Baltkrieviju, Ukrainu, Uzbekistānu, Kazahstānu, Gruziju, Armēniju, Azerbaidžānu, Turkmenistānu, Tadžikistānu, Kirgizstānu, Moldovu, Turciju, Ķīnu un Apvienotajiem Arābu Emirātiem. Specializētas Transporta darba grupas SVK ietvaros ir izveidotas ar Krieviju, Baltkrieviju, Kazahstānu, Turkmenistānu, Tadžikistānu, Kirgizstānu un Uzbekistānu, kas izskata tikai sadarbības jautājumus transporta un loģistikas jomā un risina radušos problēmjautājumus.

Nozīmīgs sasniegums Latvijas tranzīta koridora starptautiskās konkurētspējas veicināšanā ir pēc 4 gadu pārtraukuma 2017.gada 15.augustā notikusī Latvijas – Krievijas starpvaldības komisijas sēde, kur puses vienojās stiprināt un paplašināt abu valstu tirdzniecības iespējas, rast jaunas sadarbības formas un veidot kopīgus sadarbības projektus. Puses atzina, ka sadarbība starp Latviju un Krieviju attīstās pozitīvā virzienā, pieaudzis autopārvadājumu apjoms starp abām valstīm. Puses vienojās jau līdz 1.septembrim apmainīties ar 3000 papildus universālajām atļaujām autopārvadātājiem šim gadam. 

Latvijas – Krievijas starpvaldību komisijas sēdē tika panākta vienošanās stiprināt sadarbību Eirāzijas koridoru attīstībā un kopumā sekmēt starptautisko sadarbību kravu tranzītā konteinerpārvadājumiem maršrutā Ķīna – Eiropa, izmantojot Latvijas un Krievijas dzelzceļa infrastruktūru, kā arī aktīvi sadarboties, lai  palielinātu kravu pārvadājumu apjomus transporta koridora Ziemeļi – Dienvidi ietvaros, kas nodrošina kravu plūsmu no Indijas uz Eiropu. 

Vienlaicīgi Padome izskatīja arī ziņojumus par autoceļu un dzelzceļu attīstības plāniem, paveikto un plānoto Muitas jomas normatīvo aktu sakārtošanā un Ārlietu ministrijas un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras paveikto Latvijas tranzīta koridora popularizēšanā.

Informāciju sagatavoja:
Satiksmes ministrija
Komunikācijas nodaļa
Tel.: 67028390
E-pasts: komunikacijas@sam.gov.lv